Det är många av oss som vill hitta en magisk formel för att både bli smalare, får mer muskler och bättre kondition. Intresset för dieter är stort, då många dieter utlovar fantastiska resultat. Om du vill komma i form och ta hand om din hälsa, är det då en särskild diet som du ska fokusera på för att lyckas?

Dieter

Det finns väldigt många dieter att välja mellan. Vissa handlar främst om att gå ner i vikt, medan andra snarare är ett slags livsstilsval. En identitetsmarkör. Om ditt mål är att gå ner i vikt har du säkert både läst om LCHF, ketos, GI-metoden, Atkins, intermittent fasting samt olika juicefastor. Och mycket mer. Gemensamt för alla dieter är att du äter mer av något, vanligtvis grönsaker och protein, och mindre av kolhydrater. De olika dieterna fokuserar på protein, kolhydrater och fett utifrån en särskild synvinkel. Det kan vara att du ska undvika allt socker och gärna äta mycket fett, som med LCHF. Eller så ska du uppnå ketos, där du förbränner fett istället för kolhydrater. En annan idé är att du ska äta under en viss tid och fasta under resten av dygnet, som med intermittent fasting. Det är många som har blivit hjälpta av dieter, då det hjälper dem att veta vad det ska äta. Det ger en känsla av kontroll. Men måste du egentligen äta en diet för att gå ner i vikt?

Äta hälsosamt

Eftersom människor gå ner i vikt med de olika dieterna, så betyder det att det inte bara finns en diet som gäller. Dieterna har gemensamt att du ska dra ner på kolhydraterna och äta ett större intag av protein. Om du inte vill äta utifrån en diet, känna att du bantar, kan du äta utifrån Livsmedelsverkets tallriksmodell, som hjälper dig att äta lagom mycket. Då äter du av allt, men på ett hälsosamt sätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.