Det är viktigt att du tar hand om din hälsa. Genom att äta hälsosam mat, regelbundet motionera och sova gott kan du påverka din livskvalitet mycket.

Din hälsa – mer än bara din vikt

Din hälsa är så mycket mer än vad du väger och hur kläderna sitter. Hälsa handlar om att orka mycket, vara nog stark för att kunna göra roliga aktiviteter, sova gott, ha goda relationer och känna glädje i livet. Det är många som fokuserar mycket på sin vikt, vad vågen visar för siffror. Men siffrorna på vågen förtäljer inte om det är muskler eller fett, hur mycket som du orkar göra och om du trivs på ditt jobb.

Stress

En stor bov för ett hälsosamt liv är stress. Stress gör att vi sover sämre, går upp i vikt, har svårt att utföra uppgifter på ett bra sätt, påverkar vårt psyke och ibland även våra relationer. För att må bra behöver du eliminera så mycket stress du kan i ditt liv. Att leva innebär alltid en viss stress och all stress är inte dålig. Men det är skillnad på att ha mycket att göra och få energi av det, och att vilja ha fredagseftermiddag varje måndagsmorgon när du är på väg till jobbet. Eller att hela söndagen går åt till att känna stress över veckan som ligger framför, vare sig du trivs eller vantrivs på jobbet. Fråga dig ärligt hur du mår, huruvida du är stressad, hur du sover och om du har lätt att hålla vikten. Upplever du att du har problem med stress behöver du minska på antalet aktiviteter i din vardag. Är det jobbet som är det stora problemet? Då kan du behöva våga göra större förändringar: tala med din chef om din arbetssituation eller så byter du jobb.

Sömn

Kroppen behöver vila för att må bra. Arbeta medvetet på att förbättra din sömn. Skippa mobilen och surfplattan på kvällen i sängen. Läs en bok, det är mer avslappnande för hjärnan. Stäng också av notifikationer på mobilen, så att du inte blir väckt mitt i natten av ett mejl eller ett Instagraminlägg.

Motion

Motion är jätteviktigt för att må bra både fysiskt och mentalt. Idag rör vi på oss mycket mindre än förr. Många av oss har stillasittande jobb där vi timme efter timme sitter stilla på en stol framför datorn. Ett tips är att läsa hälsomagasinet iForm för att få inspiration för både motion och bra mat. Hitta en aktivitet som du gillar och rör på dig varje dag.

Dina matvanor

Vad vi äter påverkar både hur vi mår psykiskt, vår sömn och vår fysik. Det viktigaste är att vara medveten om hur mat påverkar din hälsa. Minska på snabba kolhydrater och öka mängden frukt och grönt, så kommer du både se skillnad på vågen och bli piggare.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.